Επισκεφτείτε και προβληθείτε στον Επαγγελματικό Οδηγό Μελών μας

Κυριακή 13 Φεβρουαρίου 2011

Ἐμεῖς καὶ τὰ παιδιὰ μας, (σημειώσεις ἀπὸ Σχολὲς Γονέων).


Ἀκοῦστε συμπάσχοντας

Βοηθᾶ τὸ παιδὶ νὰ νιώσει: ἀποδεκτό, συντροφευμένο, πιὸ δυνατό.

Ἀπομακρύνετε τὶς αἰτίες ποὺ ἀποσποῦν τὴν προσοχή.

         ἄλλες δραστηριότητες,
         ἐξωτερικοὺς θορύβους καὶ κίνηση,
         τὶς δικὲς σας προεκτιμήσεις,
         τὸ προσωπικὸ σας ἄγχος.

Ἀνταποκριθεῖτε σὲ αἰσθήματα, ὄχι σὲ πληροφορίες.

Ἐνθαρρύνετε τὸ παιδὶ νὰ μιλήσει.

         Ἀκοῦστε, μὴ μιλᾶτε ὑπὲρ τοῦ δέοντος,
         Παροτρύνετε,
                          «πὲς μου κι ἄλλα.», « συνέχισε.»
         Δεῖξτε ὅτι συμπάσχετε,
                           «πρέπει να αἰσθάνθηκες ἄσχημα.»
         Ἐπαναλάβετε ἢ παραφρὰστε.
         Προχωρῆστε καὶ σὲ προσωπικὲς ἀποκαλύψεις.
               Ὄχι ὅμως τόσο ἐκτενεῖς ὥστε νὰ μετατοπίσετε τὸ κέντρο τῆς συζήτησης ἀπὸ τὸ συνομιλητὴ σας.
         Διευκρινῆστε:
                           «δηλαδή, αὐτό ποὺ λὲς σημαίνει….», «Ἐννοεῖς ὅτι…;»
         Ἐπιβεβαιῶστε:
                           Ἐπαινέστε:  «εἶσαι ἀπὸ τὰ ἄτομα ποὺ…»

Ἀποφύγετε τὶς ἀποθαρρυντικὲς ἐκφράσεις καὶ ἐνέργειες.

         Συμβουλὲς:
                           Συνήθως τὸ παιδὶ θέλει ἁπλὰ νὰ ἀκούσετε.
                           Μὴ δίνετε συμβουλὲς ἐκτὸς ἂν σᾶς τὸ ζητήσει τὸ ἴδιο τὸ παιδί.
         Αὐτο-ἀναφορικότητα.
               Μὴν ἐπιβάλετε τὶς ἀξίες σας καὶ μὴ λέτε στὸ παιδὶ σας τὶ θὰ κάνατε ἂν ἤσασταν στὴ θέση του.
         Μὴ λεκτικὴ ἀπὸρριψη.
               Ὅταν ἀποφεύγετε νὰ κοιτάξετε τὸ παιδὶ στὰ μὰτια, ὅταν χασμουριέστε, ὅταν ἀφαιρεῖστε.
         Ἐπιθέσεις ἢ ἀποθαρρύνσεις.
         Ἂρνηση αἰσθημάτων,
                           «στὴν πραγματικότητα δὲν εἶσαι θυμωμένος.».
         Ἀνὰρμοστο χιοῦμορ.

Προσαρμοσμένο ἀπὸ τὸν Δρ. Bruce Baldwin,
Direction Dynamics, Wilmington, NC., USA

Ἀποδεχτεῖτε τά αἰσθήματὰ τους.

Γιά νὰ βοηθήσουν τὰ παιδιὰ νὰ ἀντιμετωπίσουν τὰ αἰσθήματὰ τους, οἱ γονεῖς πρέπει νὰ ἀποδεχτοῦν καὶ νὰ σεβαστοῦν τὰ συναισθήματα τῶν παιδιῶν.

       Ἀκοῦστε σιωπηλὰ καὶ προσεκτικά, δίνοντας τὴν ἀμὲριστη προσοχὴ σας.

       Ἀναγνωρίστε τὰ συναισθήματα μὲ μία λέξῃ.
                              Ἀντὶ γιὰ ἐρωτήσεις «γιατὶ τὸ ἔκανες λοιπόν:»
                                    καὶ συμβουλὲς» γιατὶ δεν…»
                              Ἀπαντῆστε μὲ λέξεις ὅπως Α!...Μμμ…καταλαβαίνω…»

       Δῶστε στὸ συναίσθημα μία ὀνομασία.
                     Ἀντὶ νὰ ἀρνεῖστε τὸ συναίσθημα «Δὲν ἀξίζει τὸν κόπο νὰ στεναχωριέσαι», δῶστε του μία ὀνομασία.
                     «Ἀκούγεται ἀπογοητευτικό!», «Πρέπει νὰ ἦταν ἕνα σὸκ γιὰ σένα.»
                              «Πρέπει νὰ σοῦ λείπει.»
         Ὃσο εὐγενικὰ κι ἂν πιέζουμε ἕνα παιδὶ νὰ διώξει ἕνα ἀρνητικὸ συναίσθημα, εἶναι σίγουρο ὅτι ἔτσι θὰ στενοχωρηθεῖ ἀκὸμα περισσότερο. Τὸ παιδί ποὺ ἀκούει νὰ περιγράφετε τὰ συναισθήματά του μὲ συγκεκριμένες λέξεις νιώθει μεγάλη ἀνακοὺφιση, γιατὶ βλέπει ὅτι κάποιος ἔχει ἀναγνωρίσει τὴν ἐσωτερικὴ του ἐμπειρία.

Πραγματοποιεῖστε τὶς ἐπιθυμίες τοῦ παιδιοῦ σας στὸ χῶρο τοῦ φανταστικοῦ.
                              Ἀντὶ γιὰ λογικὲς ἐξηγήσεις, πεῖτε του, «Μακὰρι νὰ μποροῦσα νὰ σοῦ δώσω ἕνα μαγικὸ χάπι γιὰ νὰ καταλάβεις ὅλα αὐτὰ τὰ προβλήματα τῶν μαθηματικῶν!»

Δεῖξτε του ὅτι ὅλα τὰ συναισθήματα εἶναι ἀποδεκτά. Ὁρισμένες ἐνέργειες, ὅμως πρέπει νὰ περιοριστοῦν.
                              «Καταλαβαίνω πόσο θυμωμένος εἶσαι. Ἀλλὰ καλύτερα νὰ πεῖς στὸ φίλο σου αὐτό ποὺ θέλεις μὲ λόγια καὶ ὄχι μὲ μπουνιές.»

Ἀνοιχτὲς ἐρωτήσεις

Μία ΑΝΟΙΧΤΗ ἐρὼτηση,
         Δὲν μπορεῖ νὰ ἀπαντηθεῖ μὲ μία ἢ δὺο λέξεις,
         Συνήθως ἀρχίζει μὲ «πῶς» ἢ «γιατί»,
         Ἐνθαρρύνει τὸ παιδὶ νὰ μιλήσει.

Μία ΚΛΕΙΣΤΗ ἐρὼτηση,
         Μπορεῖ νὰ ἀπαντηθεῖ μὲ ἕνα «ναὶ» ἢ ἕνα «ὄχι» ἢ μονολεκτικά,
         Ἀποθαρρύνει τὸ παιδὶ ἀπὸ τὸ νὰ μιλήσει,
         Ἐπιβραδύνει τὴν ροὴ τῆς συζήτησης.


ΚΑΝΕΤΕ                                                   ΜΗΝ ΚΑΝΕΤΕ
Ἐρωτήσεις ἀπλὲς καὶ σαφεῖς                   Ἐρωτήσεις μακροσκελεῖς καὶ περὶπλοκες,
Ἐρωτήσεις σὲ χρόνο ἐνεστῶτα               Ἐρωτήσεις ποὺ ξεκινοῦν μὲ «γιατί...;»


Χρήσεις ἀνοιχτῶν ἐρωτήσεων

1.    Ἀνοίγοντας μία συζήτηση,

         «Τὶ σοῦ συμβαίνει;» « Πῶς τὰ περνᾶς;»

2.    Διευκρινίστε καὶ Ἀναπτύξτε,

         «Τὶ ἐννοεῖς ὅταν λὲς------------------;»
         «γιατὶ εἶναι πρόβλημα αὐτὸ γιὰ σένα;»
         «τὶ σ΄ ἐνοχλεῖ σ΄ αὐτὴ τὴν κατὰσταση;»

3.    Μιλῆστε γιὰ συναισθήματα,

         «Πῶς αἰσθάνεσαι γι΄αὐτό;» «Πῶς νιώθεις γι΄αὐτὸ τώρα;»

4.    Ἐπὶλυση προβλημάτων,

«Τὶ ἐπιλογὲς ἔχεις; Τὶ νομίζεις ὅτι μπορεῖ νὰ εἶναι καλύτερο;»
«Ποιὸ εἶναι τὸ καλύτερο/χειρότερο ποῦ θὰ μποροῦσε νὰ συμβεῖ;»
«Σκέψου κάποιες φορές ποὺ τὸ πρόβλημα δὲν ὑπάρχει.
Τὶ τὸ διαφορετικὸ ἔχουν αὐτὲς οἱ στιγμές;»

Δεν υπάρχουν σχόλια: